امروز : جمعه 7 اردیبهشت 1403

قیمت میلگرد کاوه تیکمه داش:  

ثابت

قیمت میلگرد خرمدشت تاکستان:  

ثابت

قیمت میلگرد نیک صدرا توس:  

65 تا 80 تومان

افزایش

قیمت میلگرد میانه:  

ثابت

قیمت میلگرد شاهین بناب:  

ثابت

قیمت میلگرد پرشین فولاد:  

ثابت

قیمت میلگرد کیان فولاد ابهر:  

50 تومان در برخی سایزها

افزایش

قیمت میلگرد اردبیل:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد بردسیر کرمان:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آریا ذوب:  

ثابت

قیمت میلگرد گلستان:  

ثابت

قیمت میلگرد هشترود:  

100 تا 150 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان:  

ثابت

قیمت میلگرد سمنان:  

ثابت

قیمت میلگرد آذر فولاد امین:  

ثابت

قیمت میلگرد حسن رود:  

50 تومان

افزایش

فولاد میلگرد کیان کاشان:  

ثابت

قیمت میلگرد سپهر ایرانیان:  

ثابت

قیمت میلگرد سیادن ابهر:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد سیرجان حدید جنوب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد ظفر بناب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد راد همدان:  

50 تومان

افزایش

اخبار آهن آلات

ساختار تیرآهن های بال پهن

بهناز میرلوحی
sharif sharif 1400/06/31 0

تیرآهن ها از محصولات پر کاربرد در ساختمان سازی و صنایع هستند و در برخی از پروژه های صنعتی از آنها استفاده می شود و وظیفه این تیرآهن ها تحمل بارهای ناشی از نیروهای مختلف می باشد که دارای شکل و مدل های مختلفی هستند به همین منظور ما در این مقاله به بررسی ساختار تیرآهن های بال پهن می…

تیرآهن ها از محصولات پر کاربرد در ساختمان سازی و صنایع هستند و در برخی از پروژه های صنعتی از آنها استفاده می شود و وظیفه این تیرآهن ها تحمل بارهای ناشی از نیروهای مختلف می باشد که دارای شکل و مدل های مختلفی هستند به همین منظور ما در این مقاله به بررسی ساختار تیرآهن های بال پهن می پردازیم .

ساختار تیرآهن

ساختار تیرآهن ها بر اساس فرم و طرحی که بر روی جان و بال های آنها وجود دارد به انواع مختلف تقسیم می شوند که ساختار تیرآهن های بال پهن شبیه به حرف H  اچ است که به صورت دو خط عمودی حرفH که بال های تیرآهن است و خط اتصال وسط آن جان تیرآهن می باشد که به این نوع تیرآهن ها IPB  هم گفته می شود.

تفاوت تیرآهن معمولی با تیرآهن بال پهن

ساختار تیرآهن های بال پهن دارای بال های بلندتر که باعث مقاومت تیرآهن ها در برابر خمش و تحمل بار می شود ولی تیرآهن های معمولی دارای بال های کوچکی هستند و تیرآهن های معمولی برای طول ۳۰ متر کاربرد دارند در حالی که تیرآهن های بال پهن تا طول ۱۰۰ متر هم می توان از آن استفاده کرد.

متریال استفاده شده در تیرآهن های بال پهن

ساختار تیرآهن های بال پهن از یک سری مواد خام تولید شده است که توسط فرایندهای متعددی تولید می شود و موادی که برای تولید این تیرآهن ها استفاده می شود از ورق های فولادی با گریدهای ST37-ST44  و ورق ST52  می باشد ‌که ST44  از همه متداول تر و مرسوم تر است.

استانداردهای تیرآهن بال پهن

ساختار تیرآهن های بال پهن دارای استاندارد مخصوصی می باشد و برای تولید یک محصول باید کیفیت و طراحی آن مطابق یک استاندارد باشد و طبق آن استاندارد محصول قابل قبول خواهد بود و طراحی غیر استاندارد باعث به وجود آمدن اختلالات و مشکلات در عملکرد تیرآهن ها خواهد شد . بنابراین تیرآهن های بال پهن یا همان هاشH  از استاندارد DIN1025  استفاده می شود.

مزایای تیرآهن های بال پهن

ساختار تیرآهن های بال پهن به صورتی است که امکان استفاده حداکثری از فضا را دارد و باعث بالا رفتن سرعت پروژه و استحکام پروژه می شود و کاهش در استفاده از مقاطع فولادی دیگر می شود و این نوع تیرآهن ها از نوع سنگین بوده و دارای ضخامت بیشتری می باشد و به علت داشتن طول های بلند کاربرد بیشتری دارد.

به دلیل مقاومت بالای جان هاش در برابر نیروهای برشی و خمشی کاربرد بسیاری نسبت به تیرآهن های دیگر دارند و به دلیل بزرگ بودن سطح مقطع آنها به عنوان ستون یا تکیه گاه عمودی هم می توان استفاده کرد و این باعث می شود که جوشکاری تیرآهن بال پهن راحت تر انجام می شود و به علت داشتن خواص مکانیکی هزینه و زمان ساخت و ساز صرفه جویی می شود و از دیگر مزایای این تیرآهن ها این است که تا طول ۱۰۰ متر مورد استفاده قرار می گیرند اما تیرآهن های معمولی تا ارتفاع ۳۰ متر کاربرد دارد‌.

کاربرد تیرآهن های بال پهن

تیرآهن های بال پهن طوری است که کاربردهای بسیاری دارد . این تیرآهن ها در ساختمان سازی ، ساختمان صنعتی مانند سوله ها ، انبارها ، سازه های دریایی ، سکوهای نفتی و گازها ، پل ها ، سد سازی و ساختن برج ها و غیره کاربرد دارد.

ابعاد و وزن تیر آهن ها

ابعاد و وزن تیرآهن های بال پهن دارای وزن سنگین تر و بیشتر نسبت به نوع سبک هستند . تیرآهن های سنگین ۱۲ حدود ۲۴۰ کیلوگرم و تیرآهن های سبک حدود ۱۷۵ کیلوگرم می باشد.

قیمت تیرآهن های بال پهن

ساختار تیرآهن های بال پهن به چند نوع تقسیم می شوند تیرآهن های سنگین ، تیرآهن های سبک که قیمت این تیرآهن ها با هم متفاوت می باشد به همین منظور شما می توانید به سایت آرسیس فولاد مراجعه و نحوه قیمت ها و ورق ST52  را مشاهده نمایید‌.

سخن پایانی

ساختار تیرآهن های بال پهن به دلیل استحکام بالا و تحمل بارهای سنگین و ارتعاشات وارده از بارهای اضافی طراحی شده اند و هر جا که  تحمل بار اضافی باشد از این تیرآهن ها استفاده می شود به همین منظور شما می توانید با ارتباط با شرکت آرسیس فولاد از نحوه خرید و فروش این محصولات و ورق ST52  اطلاع حاصل کنید‌.