امروز : یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

قیمت میلگرد کاوه تیکمه داش:  

ثابت

قیمت میلگرد خرمدشت تاکستان:  

ثابت

قیمت میلگرد نیک صدرا توس:  

65 تا 80 تومان

افزایش

قیمت میلگرد میانه:  

ثابت

قیمت میلگرد شاهین بناب:  

ثابت

قیمت میلگرد پرشین فولاد:  

ثابت

قیمت میلگرد کیان فولاد ابهر:  

50 تومان در برخی سایزها

افزایش

قیمت میلگرد اردبیل:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد بردسیر کرمان:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آریا ذوب:  

ثابت

قیمت میلگرد گلستان:  

ثابت

قیمت میلگرد هشترود:  

100 تا 150 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان:  

ثابت

قیمت میلگرد سمنان:  

ثابت

قیمت میلگرد آذر فولاد امین:  

ثابت

قیمت میلگرد حسن رود:  

50 تومان

افزایش

فولاد میلگرد کیان کاشان:  

ثابت

قیمت میلگرد سپهر ایرانیان:  

ثابت

قیمت میلگرد سیادن ابهر:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد سیرجان حدید جنوب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد ظفر بناب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد راد همدان:  

50 تومان

افزایش

اخبار آهن آلات

تیرآهن هاش چیست

بهناز میرلوحی
sharif sharif 1399/04/31 0

صنعت ساختمان یکی از بزرگ ترین و پرقدرت ترین صنایع در جهان به حساب می آید. در ساختمان سازی مشاغل زیادی از جمله تولیدکنندگان آهن، تولید کنندگان مصالح ساختمانی مختلف از جمله آجر،بلوک و ... ، افراد فعال در حوزه درب و پنجره سازی، جوشکاری، برقکاری و... دخالت دارند. یکی از مصالح مهمی که در ساخت ساختمان کاربرد زیادی دارد…

صنعت ساختمان یکی از بزرگ ترین و پرقدرت ترین صنایع در جهان به حساب می آید. در ساختمان سازی مشاغل زیادی از جمله تولیدکنندگان آهن، تولید کنندگان مصالح ساختمانی مختلف از جمله آجر،بلوک و … ، افراد فعال در حوزه درب و پنجره سازی، جوشکاری، برقکاری و… دخالت دارند. یکی از مصالح مهمی که در ساخت ساختمان کاربرد زیادی دارد تیرآهن مباشد. تیرآهن ها برای استحکام و اسکلت بندی ساختمان به کار می روند. وطیفه تیرآهن تحمل بار ناشی از نیروی برشی می باشد. تیر آهن ها در انواع مختلفی ساخته شده اند که از جمله می توان به تیر آهن IPE، تیرآهن INP، تیرآهن هاش یا IPB  اشاره کرد. در این مقاله سعی شده است به این موضوع که تیرآهن هاش چیست و موارد استفاده آن پرداخته شود.

تیرآهن هاش چیست

در گذشته استفاده از تیر آهن های هاش رواج نداشت  و برای ساخت ساختمان ها و صنعت از سایر تیر آهن ها استفاده می شد. اما با گذشت زمان و در قرن بیستم با اختراع این نوع از تیر آهن ها طرفداران بسیاری را به خود جلب کرد و میتوان گفت به یک تحول عظیم در صنعت ساختمان مبدل گشت. این نوع تیر آهن با توجه به ساختار منحصر به فرد و طراحی هندسی آن باعث مقاومت بسیار بالا  در برابر ارتعاشات و بار ها می باشد. تیر آهن هاش از جمله مقاطع فلزی است و طول آن ها  12متر می باشد.  طول بال های تیرآهن هاش از تیر آهن های معمولی بزرگ تر می باشد،و اندازه بال و ارتفاع تقریبا برابر می باشد.

در ابتدای تولید، تیرآهن هاش توسط کشورهای خارجی ساخته می شد اما هم اکنون شاهد خودکفایی کشورمان در تولید این نوع از تیرآهن هستیم. موارد استفاده تیرآهن هاش را می توان در صنعت پل سازی، کشتی سازی ، سد سازی، اسکله سازی و همچنین با توجه به مقاومت بالای آن در تکیه گاه های عمودی و ستون ها بسیار پر کاربرد می باشد. تیر آهن هاش نیز خود انواع مختلفی دارد. و درسه  نوع سبک  و سنگین  و معمولی ساخته می شود.

معرفی  انواع تیرآهن

پس از آنکه به این سوال که تیرآهن هاش چیست پاسخ داده شد نیاز است تا با انواع مختلف تیرآهن آشنا شوید. تیرآهن ها را در انواع مختلفی تولید کرده که هر یک دارای ویژگی های منحصر به فرد مخصوص به خود می باشند. انواع مختلف تیرآهن عبارتند از: تیرآهن سبک HEA، تیرآهن معمولی IPE  و تیرآهن سنگین HEB. هر یک از این تیرآهن ها را در موارد خاصی مورد استفاده قرار می دهند. تیرآهن HEA  دارای ضخامت کمتری نسبت به تیرآهن بال پهن می باشد.تیرآهن IPE طبق استاندارد اروپا ساخته شده است و ضخامت بال آن زیاد است. در تیرآهن HEB بال تیر آهن و جان تیرآهن با یکدیگر برابر است.

در ادامه به بیان تفاوت هایی که تیرآهن معمولی و تیرآهن هاش دارند پرداخته شده است.

تفاوت های تیرآهن هاش و تیرآهن معمولی

از لحاظ ظاهری تفاوت عمده تیرآهن معمولی و تیر آهن هاش در شکل مقطع آن ها می باشد. تیرآهن   IPEبه شکل I انگلیسی می باشد و شکل تیرآهن IPB به شکل H انگلیسی می باشد.همچنین از لحاظ کاربری نیز تیرآهن هاش با توجه به سطح مقطع خاص برای مصارف با طول 100 متر استفاده می شود،در حالی که در تیر آهن های معمولی حداکثر طول ساخت آن 30متر می باشد.

تیرآهن هاش با توجه به مقاومت بالا برای صنعت مناسب می باشد،در حالی که تیرآهن های معمولی در صنعت کاربردی ندارد.

از دیگر تفاوت های تیرآهن هاش و تیرآهن معمولی این است که تیرآهن هاش به دلیل سطح مقطع بزرگتر تنش کمتری را منتقل می کند و در نتیجه برای ستون ها نسبت به تیرآهن های معمولی مناسب تر می باشد.

کارشناسان آرسیس فولاد با تجربه و تخصص بالا در زمینه انواع آهن آلات و محصولات فولادی دارند و در صورت نیاز به هر گونه راهنمایی در زمینه انواع آهن آلات می توانید با این شرکت تماس بگیرید و از قیمت انواع تیرآهن، قیمت نبشی و قیمت ناودانی مطلع شوید.