امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402

قیمت میلگرد کاوه تیکمه داش:  

ثابت

قیمت میلگرد خرمدشت تاکستان:  

ثابت

قیمت میلگرد نیک صدرا توس:  

65 تا 80 تومان

افزایش

قیمت میلگرد میانه:  

ثابت

قیمت میلگرد شاهین بناب:  

ثابت

قیمت میلگرد پرشین فولاد:  

ثابت

قیمت میلگرد کیان فولاد ابهر:  

50 تومان در برخی سایزها

افزایش

قیمت میلگرد اردبیل:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد بردسیر کرمان:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آریا ذوب:  

ثابت

قیمت میلگرد گلستان:  

ثابت

قیمت میلگرد هشترود:  

100 تا 150 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان:  

ثابت

قیمت میلگرد سمنان:  

ثابت

قیمت میلگرد آذر فولاد امین:  

ثابت

قیمت میلگرد حسن رود:  

50 تومان

افزایش

فولاد میلگرد کیان کاشان:  

ثابت

قیمت میلگرد سپهر ایرانیان:  

ثابت

قیمت میلگرد سیادن ابهر:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد سیرجان حدید جنوب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد ظفر بناب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد راد همدان:  

50 تومان

افزایش

اخبار آهن آلات

ویژگی و کاربرد ورق سرد (روغنی)

بهناز میرلوحی
sharif sharif 1398/12/24 0

ویژگی و کاربرد ورق سرد (روغنی) ورق های آهنی هستند که توسط تکنولوژی نورد سرد تولید می شوند و در صنعت ساختمان سازی اهمیت و کاربرد بسیاری دارند. در تولید ورق های مختلف از روش نورد گرم برای تولید ورق های سیاه و از نورد سرد برای تولید ورق های روغنی و ورق های گالوانیزه استفاده می شود. در روش…

ویژگی و کاربرد

ورق سرد (روغنی) ورق های آهنی هستند که توسط تکنولوژی نورد سرد تولید می شوند و در صنعت ساختمان سازی اهمیت و کاربرد بسیاری دارند. در تولید ورق های مختلف از روش نورد گرم برای تولید ورق های سیاه و از نورد سرد برای تولید ورق های روغنی و ورق های گالوانیزه استفاده می شود. در روش نورد سرد ورق هایی که دارای ضخامت بالایی هستند به ورق های با ضخامت کمتر تبدیل می شوند. علت نام گذاری ورق‌سرد که به آن ورق روغنی نیز می گویند به این علت است که این ورق ها را پس از این که مراحل مختلف تولید و آماده سازی را طی کردند برای جلوگیری از خوردگی روغن کاری می کنند و به علت شکل ظاهری که به وجود می آید به آن ها ورق های روغنی می گویند.

فرآیند تولید ورق سرد (روغنی)

برای تولید ورق‌سرد (روغنی) در ابتدا ورق های سیاه را اسید شویی می کنند. این کار به این دلیل است که پولک هایی که بر روی سطح ورق وجود دارد از بین برود. بعد از آن این ورق ها را چند مرحله نورد کاری سرد می کنند. پس از روغن کاری ورق به وجود آمده که ضخامت کمتری نسبت به ورق اولیه دارد ورق‌سرد (روغنی) تولید می شود. با توجه به عناصری که در این ورق ها موجود است می توانند ویژگی های مختلفی داشته باشند و برای کاربردی خاص مصرف شوند.

ویژگی های ورق سرد (روغنی)

ورق‌های سرد یا روغنی دارای مزایایی می باشند که باعث شده تا از این نوع ورق ها در صنعت ساخت و ساز استفاده بسیاری شود. مهم ترین مزیتی که برای این ورق می توان در نظر گرفت این است که ورق‌سرد در برابر فشار و وزن های زیاد مقاومت و تحمل بسیار زیادی از خود نشان می دهد و از این رو این ورق را در کاربردهای صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می دهند. ویژگی دیگر ان نوع ورق این است که به علت استفاده از روش نورد سرد که روشی سریع و ارزان می باشد قیمت تمام شده این ورق نیز بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. تنوعی که در رنگ و اندازه این نوع ورق ها وجود دارد از دیگر مزایای آن ها به شمار می رود.

اندازه و انواع ورق سرد (روغنی)

ورق‌های سرد را از آلیاژهای مختلفی تهیه می کنند و با توجه به نوع آلیاژ مصرف شده در آن در سه نوع طبقه بندی می کنند که عبارتند از: ورق‌سرد معمولی (st12)، ورق‌سرد نیمه کشش (st13) و ورق‌سرد فوق کشش (st14).
سایزهای مختلفی برای آن وجود دارد شامل ورق‎های‌سرد با اندازه های 1.1830 میلی متر، 2.2440 میلی متر و 3.3050 میلی متر می باشد.

کاربرد ورق سرد (روغنی)

این محصول را در موارد مختلفی می توان مورد استفاده قرار داد که به چند مورد اشاره شده است:
• صنعت خودروسازی
• صنعت لوازم خانگی
• ساختن انواع قفسه ها
• تولید مبلمان اداری
• تولید پنل های غیر قابل انعطاف
• نقاشی قطعات

کاربرد ورق روغنی در صنعت خودرو سازی

از پرمصرف ترین نوع ورق است که موارد و مصارف گوناگونی استفاده می شود از جمله صنعت خودروسازی. این نوع ورق در اصل از محصولات ورق سرد است که ویژگی ظاهری آن براق بودن سطحی و کیفیت آن است زیرا ورق روغنی در طی فرآیند ساخت اکسیداسیون می شود. ابعاد استاندارد ورق روغنی سرد در خودروسازی رول هایی با عرض 1 تا 5/1 متر و ضخامت 3/0 تا 3 میلی متر است. به طور کل بیشتر وزن خودرو از فلزات تشکیل شده است. به طور مثال بدنه خودرو، اگزوز، سیستم تعلیق و …. از جهتی اکثر وزن خودرو بدنه است که از ورق گالوانیزه تشکیل شده است که استقامت بالایی داشته و احتمال زنگ زدگی و خوردگی آن بسیار کم است. در حال حاضر در صنعت خودرو سازی جهت کاهش سوخت و سبک تر شدن وزن خودرو از ورق هایی با قطر کم تر به طور کل مقاوم تر استفاده می کنند که این کار تنها با انجام فرآیند متالوژی امکان پذیر است. شرکت های مهم تولید کننده ورق روغنی سرد فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد غرب و ….هستند.

ورق روغنی سرد

ورق روغنی سرد

از دیگر استفاده های دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

*ساخت مبلمان فلزی: از مهم ترین کاربرد های ورق روغنی سرد ساختن ابزار فلزی است که در اداره های دولتی و غیردولتی به کار می رود. در هر سازمانی یک کشوی فلزی ویژه ی نگهداری وسایل و اسناد وجود دارد که جنس آن ورق روغنی است.
*ساخت لوله های اگزوز: همه ی خودرو ها دارای اگزوز هستند که جنس آن ها از ورق روغنی سرد است.
*برای ساخت کمد ها در مدرسه ها و دانشگاه ها و مراکز آموزشی نیز از ورق روغنی سرد استفاده می کنند که حتی گاهی آن ها را رنگ می کنند.
*در ساخت و ساز های ساختمانی نیز جهت کاربرد در پروفیل های ساختمانی و ایجاد درب و پنجره هایی از جنس این ورق استفاده می شود.

آرسیس فولاد یکی از بزرگ ترین و معتبرترین مراجع فروش آهن و آلومینیوم در کشور است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ورق فلزی، قیمت میلگرد، قیمت ناودانی و قیمت نبشی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

*** شماره تماس: 54774 – 021


برچسب‌ها: