امروز : جمعه 7 اردیبهشت 1403

قیمت میلگرد کاوه تیکمه داش:  

ثابت

قیمت میلگرد خرمدشت تاکستان:  

ثابت

قیمت میلگرد نیک صدرا توس:  

65 تا 80 تومان

افزایش

قیمت میلگرد میانه:  

ثابت

قیمت میلگرد شاهین بناب:  

ثابت

قیمت میلگرد پرشین فولاد:  

ثابت

قیمت میلگرد کیان فولاد ابهر:  

50 تومان در برخی سایزها

افزایش

قیمت میلگرد اردبیل:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد بردسیر کرمان:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آریا ذوب:  

ثابت

قیمت میلگرد گلستان:  

ثابت

قیمت میلگرد هشترود:  

100 تا 150 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان:  

ثابت

قیمت میلگرد سمنان:  

ثابت

قیمت میلگرد آذر فولاد امین:  

ثابت

قیمت میلگرد حسن رود:  

50 تومان

افزایش

فولاد میلگرد کیان کاشان:  

ثابت

قیمت میلگرد سپهر ایرانیان:  

ثابت

قیمت میلگرد سیادن ابهر:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد سیرجان حدید جنوب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد ظفر بناب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد راد همدان:  

50 تومان

افزایش

اخبار آهن آلات

تفاوت آهن، چدن و فولاد

بهناز میرلوحی
sharif sharif 1399/03/07 0

از روزگاران قدیم از آهن برای مصارف مختلف استفاده می شده است. امروزه نیز در صنایع مختلف در سراسر جهان فلز آهن پرمصرف ترین فلز به شمار می رود و کاربردهای مختلفی برای آن در نظر گرفته می شود. آهن را از سنگ آهن استخراج کرده و توسط آلیاژها و عملیات مختلف آن را به فولاد و چدن تبدیل می…

از روزگاران قدیم از آهن برای مصارف مختلف استفاده می شده است. امروزه نیز در صنایع مختلف در سراسر جهان فلز آهن پرمصرف ترین فلز به شمار می رود و کاربردهای مختلفی برای آن در نظر گرفته می شود. آهن را از سنگ آهن استخراج کرده و توسط آلیاژها و عملیات مختلف آن را به فولاد و چدن تبدیل می کنند. این فلزات دارای تفاوت هایی با یکدیگر می باشند و از هر یک در کاربردهای متفاوتی استفاده می شود. در این مقاله به تفاوت آهن، چدن و فولاد پرداخته شده است.

معرفی آهن و انواع آهن خام

برای بررسی تفاوت آهن، چدن و فولاد لازم است تا در ابتدا اطلاعاتی را در رابطه با سنگ آهن و آهن به دست آوریم. پس از استخراج سنگ آهن از معدن باید آن را حرارت داده و محصول خام را تولید کنند. اکسید فلز آهن و نمک های معدنی، سیلیس، آلومین و دیگر عناصر، ترکیبات موجود در سنگ آهن می باشند که آن را خرد کرده و با انجام فرایندهای مختلف بر روی آن به کوره های مخصوص وارد می کنند.

عنصری که باعث تفاوت در فلزات مختلف می شود کربن می باشد که کم یا زیاد بودن آن فلزات مختلف مانند چدن و فولاد را تشکیل می دهد. آهن های خام را در دو دسته آهن معمولی و آهن خالص تولید می کنند که تفاوت آنها در مقدار کربن موجود در آنها می باشد. میزان آهن موجود در آهن معمولی 2 درصد و مقدار آهن موجود در آهن خالص 0.02 درصد می باشد.

همچنین آهن خام را بر اساس ساختار کریستالی که دارند به سه دسته آهن خام سفید، خاکستری و نیمه خاکستری تقسیم می کنند.

معرفی چدن

برای تولید چدن از آهن خام خاکستری استفاده می کنند. ترکیب چدن از آلیاژهای سیلیسیم، کربن و آهن می باشد و برای تولید آن با قرار دادن آهن خام در کوره های با حرارت بالا، ناخالصی های آن را مانند فسفر و گوگرد حذف می کنند. پس از حرارت دیدن و حذف ناخالصی ها، فلزی که به جای می ماند حاوی مقادیر زیادی از منگنز می باشد که چدن نامیده می شود. مزیت چدن قیمت مناسب آن می باشد که در صنایع مختلفی مانند ساختمان سازی، لوله های آب و فاضلاب و غیره استفاده می گرردد.

فولاد چیست؟

فولاد نیز یکی از آلیاژهای آهن می باشد که حدود 0.2 تا 1.5 درصد کربن دارد. برای تولید فولاد از آهن خام سفید استفاده می کنند و با استفاده از کوره های با حرارت زیاد ناخالصی های آن را خارج می کنند. در فولاد عناصری مانند کربن، سیلیسیم منگنز، کروم، مس و مقداری گوگرد و فسفر می باشد که در صد هر یک در فولاد متفاوت می باشد.

تفاوت آهن، چدن و فولاد چیست؟

پایه تمام فلزات آهن، فولاد و چدن عنصر آهن می باشد اما به دلیل عملیات مختلفی که بر روی آنها انجام می گیرد دارای تفاوت های اساسی با یکدیگر می باشند که باعث کاربرد های متنوع آنها شده است. برای تولید آهن از فولاد با درصد پایین کربن استفاده می کنند و در صد کربن و منگنز موجود در آن نوع آهن را مشخص می کند.

برای تولید فولاد نیز آلیاژهای مختلفی مانند منگنز، نیکل، وانادیم، تیتانیوم، کروم و … را به آهن مذاب اضافه می کنند تا فولاد تشکیل گردد. چدن نیز دارای مقدار کربن بیشتری نسبت به فولاد می باشد و نقطه ذوبی پایین تر از نقطه ذوب آهن دارد. میزان آسیب پذیری چدن در مقابل خوردگی بسیار بیشتر از آهن می باشد. شما می توانید برای اطلاع از قیمت نبشی، قیمت ناودانی، قیمت ورق فلزی و محصولات دیگر با کارشناسان آرسیس فولاد تماس حاصل فرمایید.

همچنین بخوانید:

شمش فولادی برای تولید میلگرد

تولید داخلی فولاد