امروز : شنبه 1 اردیبهشت 1403

قیمت میلگرد کاوه تیکمه داش:  

ثابت

قیمت میلگرد خرمدشت تاکستان:  

ثابت

قیمت میلگرد نیک صدرا توس:  

65 تا 80 تومان

افزایش

قیمت میلگرد میانه:  

ثابت

قیمت میلگرد شاهین بناب:  

ثابت

قیمت میلگرد پرشین فولاد:  

ثابت

قیمت میلگرد کیان فولاد ابهر:  

50 تومان در برخی سایزها

افزایش

قیمت میلگرد اردبیل:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد بردسیر کرمان:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آریا ذوب:  

ثابت

قیمت میلگرد گلستان:  

ثابت

قیمت میلگرد هشترود:  

100 تا 150 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان:  

ثابت

قیمت میلگرد سمنان:  

ثابت

قیمت میلگرد آذر فولاد امین:  

ثابت

قیمت میلگرد حسن رود:  

50 تومان

افزایش

فولاد میلگرد کیان کاشان:  

ثابت

قیمت میلگرد سپهر ایرانیان:  

ثابت

قیمت میلگرد سیادن ابهر:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد سیرجان حدید جنوب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد ظفر بناب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد راد همدان:  

50 تومان

افزایش

اخبار آهن آلات

لوله بدون درز

بهناز میرلوحی
sharif sharif 1398/12/21 0

لوله بدون درز یا لوله مانیسمان به لوله ای گفته می شود که در فرآیند تولید آن از هیچ گونه جوشی استفاده نمی شود. به علت عدم استفاده از دستگاه جوشکاری در این لوله ها به آن ها سیملس Seamless به معنای بدون جوش نیز می گویند. اصطلاح مانیسمان نیز به نام مخترع این لوله که فردی آلمانی بود مانیسمان…

لوله بدون درز یا لوله مانیسمان به لوله ای گفته می شود که در فرآیند تولید آن از هیچ گونه جوشی استفاده نمی شود. به علت عدم استفاده از دستگاه جوشکاری در این لوله ها به آن ها سیملس Seamless به معنای بدون جوش نیز می گویند. اصطلاح مانیسمان نیز به نام مخترع این لوله که فردی آلمانی بود مانیسمان نام گرفت. در یک صنعت انتخاب بین لوله های درزدار و بدون درز کاری مشکل است و پارامترهای مختلفی مانند دما و فشار باید در نظر گرفته شود. به علت این که این لوله ها دارای هیچ گونه درزی در ساختار خود نمی باشند تحمل فشارهای بالا و جریان های با عبور سریع را دارند. از این نوع لوله ها در تاسیسات استفاده های زیادی می شود.

روش های تولید لوله بدون درز

لوله های بدون درز توسط دو روش کلی تولید می شوند:

روش ریخته گری گریز از مرکز: در این روش لوله را در مجموعه گریز از مرز می ریزند و بعد از این که شکل گیری انجام شد، آن را از قالب خارج می کنند.

روش تولید لوله از بیلت: در این روش شمش را تا درجه حرارت تعیین شده گرم می کنند، سپس آن را در قالب ریخته و یک سنبه را به درون آن شلیک می کنند. سپس عملیات تنش گیری و حرارتی آغاز می شود تا سرانجام لوله‌بدون درز به دست آید.

کاربرد لوله بدون درز

از لوله‌های بدون درز در تاسیسات ساختمانی مانند دیگ های بخار گرمی که فشار بالا دارند و سیستم های انتقال نفت، گاز و آب استفاده می شود. از دیگر کاربرد های لوله مانیسمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوله کشی آتش نشانی
  • لوله کشی سرویس های utility
  • عملیات استخراج گاز و نفت یا عملیات بالا دستی
  • انتقال سیالاتی مانند نفت، گاز، بخار و اسیدها
  • صنایع داروسازی
  • تولید برق

استانداردهای لوله‌بدون درز

برای ساخت لوله های بدون درز یا مانیسمان استانداردهایی مانند ASTM A106 و  ASTM A53 و API 5L رعایت می شود. همچنین استانداردهای وزنی و ابعادی آن ها بر طبق استانداردهای ASME B36.10 و ASME B36.19 می باشد.

ضخامت های مختلف لوله بدون درز

لوله مانیسمان یا بدون درز در ضخامت های مختلفی تولید می شود که هر یک از آن ها برای مصارف ویژه ای به کار می رود. انواع رده هایی که برای این نوع لوله ها وجود دارد عبارتند از: رده های 20، 40، 60، 80، 120 و 160.

از لوله رده 20 در گاز کشی داخلی ساختمان ها استفاده می شود. علت استفاده از این نوع لوله این است که در هنگام وقوع زلزله یا نشست ساختمان لوله‌بدون درز آسیب کمتری می بیند و احتمال نشتی کم می شود. در آتش نشانی ها از لوله های رده 40 استفاده بیشتری می کنند. اما رده های بالاتر از 40 را در مکان هایی که فشار و حساسیت بالاست مانند پتروشیمی و صنایع نفت و گاز استفاده می کنند.

آرسیس فولاد یکی از معتبرترین شرکت های فروش آهن و فولاد در کشور محسوب می شود. شما می توانید برای اطلاع از قیمت ورق فلزی، قیمت نبشی، قیمت ناودانی، قیمت لوله فلزی و همچنین قیمت تیرآهن با کارشناسان آرسیس فولاد تماس بگیرید.
**** شماره تماس: 54774 – 021


برچسب‌ها: