امروز : پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

قیمت میلگرد کاوه تیکمه داش:  

ثابت

قیمت میلگرد خرمدشت تاکستان:  

ثابت

قیمت میلگرد نیک صدرا توس:  

65 تا 80 تومان

افزایش

قیمت میلگرد میانه:  

ثابت

قیمت میلگرد شاهین بناب:  

ثابت

قیمت میلگرد پرشین فولاد:  

ثابت

قیمت میلگرد کیان فولاد ابهر:  

50 تومان در برخی سایزها

افزایش

قیمت میلگرد اردبیل:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد بردسیر کرمان:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آریا ذوب:  

ثابت

قیمت میلگرد گلستان:  

ثابت

قیمت میلگرد هشترود:  

100 تا 150 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان:  

ثابت

قیمت میلگرد سمنان:  

ثابت

قیمت میلگرد آذر فولاد امین:  

ثابت

قیمت میلگرد حسن رود:  

50 تومان

افزایش

فولاد میلگرد کیان کاشان:  

ثابت

قیمت میلگرد سپهر ایرانیان:  

ثابت

قیمت میلگرد سیادن ابهر:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد سیرجان حدید جنوب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد ظفر بناب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد راد همدان:  

50 تومان

افزایش

اخبار آهن آلات

کاربرد نبشی چیست

بهناز میرلوحی
sharif sharif 1398/11/14 0

وقتی صحبت از نبشی و ناودانی می‌شود اولین نکته ای که به ذهن ما می آید اینکه تفاوت نبشی آهنی یا فولادی با ناودانی چیست؟ کاربرد نبشی چیست  چه انواع مختلفی از آن در بازار موجود است، و در نهایت قیمت نبشی و قیمت ناودانی در بازار آهن و فولاد چگونه است . کاربرد نبشی چیست و نحوه نامگذاری آن…

وقتی صحبت از نبشی و ناودانی می‌شود اولین نکته ای که به ذهن ما می آید اینکه تفاوت نبشی آهنی یا فولادی با ناودانی چیست؟ کاربرد نبشی چیست  چه انواع مختلفی از آن در بازار موجود است، و در نهایت قیمت نبشی و قیمت ناودانی در بازار آهن و فولاد چگونه است .

کاربرد نبشی چیست و نحوه نامگذاری آن

در این مطلب علاوه بر پرداختن به این موارد انواع استانداردهای آن را معرفی می‌کنیم . همچنین از لحاظ علمی ناودانی و نبشی را تشریح می کنیم .

اول از همه نبشی آهنی چیست ؟

دو  ضلع فولادی با زاویه ۹۰ درجه یک نبشی آهنی را درست می کنند و این نبشی آهنی در سازه یا استراکچر های مختلف ساخت و ساز استفاده می شود.

در واقع نبشی آهنی از فولاد ساخته شده است و شکل آن شبیه به حرف ال L در انگلیسی می باشد . همچنین نبشی آهنی را هم به صورت منفرد و هم به صورت ترکیبی در سازه های مختلف ساختمانی استفاده می کنند.

نحوه نامگذاری نبشی

از اولین سوالی که در زمان تفکیک و دسته بندی  انواع و اقسام نبشی ها مطرح می‌شود این است که نبشی ها به چه صورتی اسم گذاری شده اند. همچنین در بازار چگونه نام گذاری نبشی را انجام می دهند.

نبشی  یا دارای بالهای برابر است یا غیر برابر.  بنابراین نامگذاری نبشی فولادی با استفاده از دو ویژگی ضخامت بال و همچنین خاصیت طول انجام میشود. اگر هر دو بال ها با یکدیگر برابر باشند، پس از حرف انگلیسی ال  L عددی نوشته می شود. که متناسب با بال ها می باشد.

و اگر بعد از حرف انگلیسی ال  L دو شماره به شکل ضربدر نمایش داده شود. بدین معناست که طول بال ها با یکدیگر نابرابر است و این و نبشی بال های نابرابر دارد که  هر یک از عدد ها طول یکی از بلهای نبشی را بیان می کند . پس نبشی با بال های نابرابر هم به این صورت نامگذاری می شود.

اگر بخواهیم در مورد کاربرد نبشی ها چند مثال بزنیم. از جمله کاربردهای آن می‌توان به وصل کردن ستون ها به پل ها و همچنین وصل کردن بیم باربر به تیرآهن و ساختن خرپاها و ستون ها نام برد.

البته نبشی در وصل کردن ستون ها به صفحات زیربنا هم کاربرد دارد.

نبشی ها بر اساس جدول هایی که تا به امروز موجود می باشد همانند جدول اشتال نبشی دسته بندی و نام گذاری می شوند . پس اندازه نبشی ها را بر اساس این جدول ها بیان می‌کنند.

جدول اشتال را در پست های بعدی تشریح می کنیم .

همچنین ناودانی و انواع کاربرد ناودانی ها در پست بعدی توضیح کامل داده شده است .

استاندارد های نبشی ها  بر اساس جدول اشتال یا STAHLBAU PROFILE بیان می شود .

کاربرد نبشی

کاربرد نبشی

 

 

انواع گوناگون نبشی

انواع نبشی - نبشی چیست

انواع نبشی – نبشی چیست

عموما در بازار ایران دو نوع نبشی پرسی و نبشی فابریک وجود دارد.

نوع اول نبشی پرسی است. ورقی است که عرض آن خم شده و طول آن 6 متر است. ساختار اصلی این این نبشی ورق فولادی است.

نوع دوم نبشی فابریک می باشد. این مدل نبشی از آغاز تولید به صورت نبشی از خط تولید استخراج می شود.

*نبشی اسپیرال چیست؟ این مدل نبشی با نام نورد گرم که بال مساوی دارد شناخته شده است.

منظور از نبشی کشی ساختمان چیست؟ جهت جلوگیری از سقوط دیوارهای سفالی یا فولاد سایر دیوار ها باید به شکل مناسبی نبشی کشی کرد. استفاده از نبشی با بال های نا مساوی در صنایع خاص به دلیل عدم امکان استفاده از نبشی های متداول کاربرد دارند. اقسام نبشی استیل، نبشی آهن و غیر مساوی در همه ابعاد استاندارد و پر مصرف وجود دارد. در صورت نا مساوی بودن بال ها در نقشه اولیه، سایز هر دو بال به شکل ضرب در کنار هم قرار می گیرند. در سازه های مربوط به آسانسور ها از نبشی خرد که ملقب به نبشی لقمه است، استفاده می شود. نبشی های موجود در ایران هم از محصولات تولید شده در ایران هم از محصولات تولید شده در ایران استفاده شده و همچنین از کشور های اکراین و روسیه وارد می شود.

جهت آگاهی و بررسی بیشتر و کسب اطلاعات و دریافت کاتالوگ های مربوط به  انواع نبشی ، نبشی کشی ، سایز بندی نبشی ،نبشی اسپیرال  از سایت آرسیس فولاد دیدن کرده و با کارشناسان ما در بخش فروش تماس حاصل فرمائید.

انواع نبشی

انواع نبشی

نبشی گالوانیزه

این نوع نبشی قطعه ای از جنس آهن است که پوششی از جنس روی، سطح آن را پوشانده است. این آهن یا قطعه فلزی (نبشی گالوانیزه) هرگز اکسید نشده و زنگ نمی زند و حتی اگر دچار شکستگی شود.

انواع نبشی ضد زنگ

این نوع نبشی دارای زاویه گرد است که برای اجرای تمام سازه های فلزی مناسب است. نبشی ضد زنگ استقامت بیشتری نسبت به سایر نبشی ها دارد و در مقابل خوردگی قدرت بالائی دارد.

آهن خام به دلیل فراوان بودن و در دسترس بودن عموما با قیمت پائینی یافت می شود اما مشکل اصلی آهن خالص عدم استقامت آن در برابر رطوبت هوا و زنگ زدگی است. پس برای ساخت تیرآهن، نبشی و میلگرد باید از فولاد ضد زنگ استفاده کنیم. عموما آلیاژ فولاد ترکیبی از آهن و کربن غیر فلز است. ترکیبات موجود در نبشی ضد زنگ آهن، کربن و کرم می باشد که در هر کارخانه ای با توجه به نیاز مشتریان درصد استفاده از عناصر تفاوت می کند. از نبشی ضد زنگ در صنایع گوناگونی مثل آینه یا نورافکن به دلیل صیقلی خوردگی و صاف بودن آن استفاده می شود. علت زنگ زدن نبشی ها به طور کل ترکیب شدن آهن با اکسیژن است در نتیجه از نبشی ضد زنگ استفاده می کنیم. برای تولید نبشی ضد زنگ عناصر خاصی به کار می بریم و در نتیجه استقامت آن را افزایش می دهیم. از نبشی ضد زنگ در انواع پروژه های خاص که در ارتباط با عناصر شیمیایی، اسیدی،رطوبت یا آب شور هستند استفاده می شود.

مثال هایی از نبشی ضد زنگ:

نبشی 36 A:

این نبشی نوعی نبشی ضد زنگ است که از فولاد کربن ساخته می شود و به شکل زیادی در صنعت و ساخت و ساز کاربرد دارد. نشی ضد زنگ 36 A با هزینه پائینی عرضه می شود و استقامت لازم را برای انواع سازه های فولادی دارد. این نبشی بسیار مورد توجه مصرف کنندگان بوده و از پر طرفدار ترین محصولات فلزی نورد گرم است.

نبشی گالوانیزه:

با پوشاندن لایه ای از جنس روی به سطح نبشی، نبشی گالوانیزه خواهیم داشت. این سطح پوشیده در صورت شکستگی هم از زنگ زدن نبشی پیش گیری می کند.

روش گالوانیزه کردن نبشی:

باید توجه داشت که نبشی مورد نظر برای گالوانیزه کردن تمییز بوده و هیچ زنگ خوردگی روی سطح آن نباشد در این صورت این پوشش به راحتی روی سطح نبشی چسبیده خواهد شد. قبل از ورود قطعه آن را در وان آبکاری می کنیم و اقدامات مربوط به تمییز کاری و خشک کردن نبشی را از پیش به اتمام می رسانیم.

از نبشی گالوانیزه چه استفاده ای می کنیم؟

در هر موقعیتی که ممکن است خوردگی یا زنگ زدگی پدید آمده باشد از نبشی گالوانیزه استفاده می کنیم. نبشی گالوانیزه در انواع پروژه های ساخت و ساز مورد استفاده است و در اکثر سازه هایی که در معرض هوای آزاد یا رطوبت هستند کاربرد دارد. برای آگاهی از همه اطلاعات و دانستنی ها درباره انواع نبشی با ما در آرسیس فولاد تماس حاصل فرمایید.