امروز : شنبه 1 اردیبهشت 1403

قیمت میلگرد کاوه تیکمه داش:  

ثابت

قیمت میلگرد خرمدشت تاکستان:  

ثابت

قیمت میلگرد نیک صدرا توس:  

65 تا 80 تومان

افزایش

قیمت میلگرد میانه:  

ثابت

قیمت میلگرد شاهین بناب:  

ثابت

قیمت میلگرد پرشین فولاد:  

ثابت

قیمت میلگرد کیان فولاد ابهر:  

50 تومان در برخی سایزها

افزایش

قیمت میلگرد اردبیل:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد بردسیر کرمان:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آریا ذوب:  

ثابت

قیمت میلگرد گلستان:  

ثابت

قیمت میلگرد هشترود:  

100 تا 150 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان:  

ثابت

قیمت میلگرد سمنان:  

ثابت

قیمت میلگرد آذر فولاد امین:  

ثابت

قیمت میلگرد حسن رود:  

50 تومان

افزایش

فولاد میلگرد کیان کاشان:  

ثابت

قیمت میلگرد سپهر ایرانیان:  

ثابت

قیمت میلگرد سیادن ابهر:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد سیرجان حدید جنوب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد ظفر بناب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد راد همدان:  

50 تومان

افزایش

اخبار آهن آلات

تیرآهن لانه زنبوری

بهناز میرلوحی
sharif sharif 1399/02/04 0

در این پست می خواهیم در مورد تیرآهن لانه زنبوری تمام جزئیات را برایتان بیان کنیم استفاده از سازه های فلزی در ساخت بناهای مختلف طرفداران زیادی دارد و بسیاری از مهندسین ساختمان این نوع سازه را برای ساخت پیشنهاد می دهند. دلیل این امر به استحکام و مقاومت بالاتر سازه های فلزی نسبت به سازه های بتنی مربوط می…

در این پست می خواهیم در مورد تیرآهن لانه زنبوری تمام جزئیات را برایتان بیان کنیم

استفاده از سازه های فلزی در ساخت بناهای مختلف طرفداران زیادی دارد و بسیاری از مهندسین ساختمان این نوع سازه را برای ساخت پیشنهاد می دهند. دلیل این امر به استحکام و مقاومت بالاتر سازه های فلزی نسبت به سازه های بتنی مربوط می شود و همچنین سرعت بالای ساخت سازه های فلزی بسیار بالاتر از دیگر سازه ها می باشد. تیرآهن‌لانه‌زنبوری از مقاطع مورد استفاده در سازه های فولادی است که دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد. در این مقاله به این که تیرآهن لانه زنبوری چیست و چه کاربردی دارد پرداخته شده است.

تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری چیست

تیرآهن لانه زنبوری دارای حفره های توخالی در قسمت جان می باشد که باعث شده است این تیرآهن شکلی مانند لانه زنبور را به خود بگیرد. در این تیرآهن ها پس انجام برش و جوش دادن عملیات ایجاد حفره بر روی آنها انجام می شود. تیرآهن های لانه زنبوری توانایی تحمل ممان خمشی بیشتری را با خیز کم دارند که به نسبت تیر نورد شده میزان این تحمل بالاتر می باشد.

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری چیست

تیرآهن های لانه زنبوری را جهت حمل بار ثقلی در انواع سازه های فلزی مورد استفاده قرار می دهند و در انواع سازه ها به عنوان تیرآهن اصلی و فرعی به کار گرفته می شوند. این نوع از تیرآهن ها در زیر بتن مخفی می کنند که علت آن، این است که بتن می تواند بر روی تیرآهن مدفون شده اثرات کمکی زیادی داشته باشد. وظیفه بتنی که بر روی تیرآهن‌لانه‌زنبوری قرار می گیرد این است که معایبی که در تیرآهن ایجاد شده است مانند خمش ثانویه، ناپایداری پیچشی، کمانش های موضعی بال و جان و کاهش مقاومت برشی را برطرف می کند. با وجود تیرآهن‌لانه‌زنبوری در سازه می توان از پروفیل کوچکتری تحت بارگذاری و لنگر خمشی یکسان استفاده نمود.

مزایای استفاده از تیرآهن لانه زنبوری چیست

  • یکی از مزایایی که تیرآهن‌لانه‌زنبوری دارد این است که می توان با استفاده از حفره هایی که بر روی آن قرار دارد لوله های برق و تاسیسات را عبور داد.
  • به علت ایجاد حفرات بر روی تیرآهن و سبک شدن وزن آن، قیمت این نوع تیرآهن نسبت به دیگر تیرآهن ها پایین تر می باشد و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.
  • در تیرآهن‌لانه‌زنبوری ممان اینرسی و مدول مقطع و مقاومت خمشی تیر زیاد می شود و تیرآهن قوی تر با ارتفاع بیشتری را خواهیم داشت.
  • به علت وزن کمتری که این تیرآهن ها دارند ایمنی و انعطاف پذیری سازه در برابر زلزله بیشتر خواهد بود.
  • به علت وزن کمتر تیرآهن های لانه زنبوری، وزن مرده ساختمان کمتر خواهد شد که باعث می شود بار کمتری به ستون ها وارد شود.

 

 

تیرآهن لانه زنبوری به دلیل شکل گیری تیرها بعد از عملیات بریدن و مجدد جوش دادن به این نام شهرت پیدا کرده است. این سبک تیرها در طول خود سوراخ ها و حفره های توخالی دارند ک به لانه زنبوری شباهت دارد. نیت از ساختن این مدل تیرآهن وزن کم آن در مقایسه با سایر تیرهای نورد شده است  و همچنین توان خمشی زیاد در مقابل خیز کم است.

مزیت های تیرآهن لانه زنبوری

– با کم تر شدن وزن مصالح و در نتیجه سبک تر شدن تیرآهن، از نظر اقتصادی بسیار مفید تر و ارزان تر خواهد بود

– از فضاهای شکل گرفته (حفره ها) در جان تیر می توان لوله های تاسیساتی و همچنین برق را انتقال داد.

– در ساختن تیرآهن لانه زنبوری, منجر به بیشتر شدن ارتفاع تیر می شود. باید توجه داشته باشید که  استانداردها  به طور دقیق رعایت شود. در غیر این حالت خطر خراب شدن تیر تحت فشار بار ایجاد شده قطعی است.

– تیرهای لانه زنبوری به مقدار ویژه ای از ارتفاع سقف کم می کنند. مخصوصا در مواقعی که طرح های معماری خاص, محدودیت زیادی را در ساختمان و در ناحیه سقف به طراحان سازه تحمیل می کنند, در نتیجه  به هیچ وجه بالا بردن قطر سقف ممکن و میسر نباشد, تیرهای لانه زنبوری بهتر از سایر مقاطع نورد شده نقش انتقال بار را به سایر عناصر بازی خواهند کرد. 

– گفته های فوق الذکر سبب تشویق طراحان در استفاده از تیرهای لانه زنبوری می شود و به عنوان انتخاب مناسبی مورد استفاده همه جانبه قرار می گیرد. با وجود داشتن محاسن , مهندسان سعی می کنند که هیچ گاه از تیرهای لانه زنبوری استفاده نکنند.

معایب استفاده از تیرآهن لانه زنبوری

از ایرادات وارد شده به تیرآهن زنبوری در ساختمان سازی وجود سوراخ ها و حفره ها می باشد که می تواند در محل تکیه گاه های پل به ستون دچار لرزش یا تنش شود. برای رفع این ایراد اقدام به پر کردن بعضی از سوراخ ها با ورق فلزی و جوش می کنیم. 

  • تیرآهن لانه زنبوری در ساختمان اسکلت فلزی این قابلیت را دارد که به شکل پل, تنها در یک دهانه یا به صورت پل ممتد مورد استفاده قرار بگیرد. 
  • این مدل تیرآهن های لانه زنبوری امنیت و ایمنی کمتری نسبت به سایر مقاطع دارند اما هنوز هم استفاده ی زیادی از این مقاطع در ساختمان سازی یا صنعت می شود و علت اصلی این امر، مزایای خاص تیرآهن زنبوری است. 
  • ویژگی های هندسی تیرهای لانه زنبوری به گونه ای است که تحت اثر تغییرات لنگر خمشی, که اکثرا قابل ملاحظه اند به وقوع پیوسته و تغییر مکان جانبی سازه تحت اثر اعمال نیروهای جانبی ناشی از زلزله در جهت عدم اطمینان می شود.
  •  از این معایب دیگر می توان به وجود حفره ها اشاره کرد که باعث می شوند تنش های برشی را در محل تکیه گاه پل به ستون تحمل کنند. برای این که این عیب را برطرف کنند این حفرات را پر می کنند.

ابعاد و اندازه های تیرآهن زنبوری

باید به این نکته توجه داشته باشید که برای ساخت تیرآهن زنبوری باید دقت کرد که طبق استانداردهای خاصی تولید شود. در صورت رعایت نکردن نکات و قوانین اجرایی، تیرآهن زنبوری دچار تاب استقامت شده و در مقابل فشارهای بار وارد شده ممکن است خراب شده و بشکند. به طور کل تیرهای لانه زنبوری به دو روش برش و تولید به بازار عرضه می شوند:

الف) روش کوپال

ب) روش برنول

در شیوه کوپال تیرآهن زنبوری به شکل سرد به نتیجه ی نهایی تبدیل می شود، اما در روش برنول برش به توسط اشعه های ماوراء بنفش صورت می گیرد. در بازار محصولات فولادی تیر زنبوری متقاضیان خاص خود را دارد و اغلب در سازه های فولادی بهره برداری می شود. در پل سازی نیز خیلی زیاد شاهد استفاده از این محصول فولادی هستیم. اما شیوه تولیدی آن مستقیما در کیفیت محصول و مقاومت آن تاثیر گذار است.

روش های ساخت تیرآهن زنبوری

شیوه های  تولید تیر زنبوری به صورت زیر می باشد:

الف) در آغاز به کمک شابلون هایی مطابق با استانداردهای تعیین  شده، روی بدنه تیرآهن شکل هایی به حالت پنج ضلعی ایجاد می کنیم.

ب) روی سطح جان، در راستای پیشگیری از انحراف در طول محصول جوش هایی ایجاد می کنیم.

ج) از روش برش برنول استفاده می کنیم و با توجه به طرح حک شده روی جان، برش انجام می‌ شود.

د) بعد از برش، مقطع فولادی به دو قسمت تقسیم شده بر طبق دندان های شکل گرفته جوشکاری شروع می شود.

 بعد از جوشکاری اشکالی به صورت پنج ضلعی مثل لانه زنبور در طول تیرآهن پدیدار می گردد.

تیرآهن لانه زنبوری به دلایل گوناگونی بسیار مورد مصرف قرار می گیرد. از جمله این علت ها   باید به موارد زیر اشاره کنیم:

 

 

  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن تیرآهن لانه زنبوری از نظر اقتصادی
  • تحمل بار زیاد
  • استقامت بالای تیرآهن
  • بالا بردن استحکام و استقامت بدون بار اضافه
  • بالا بردن بار خمشی
  • کاربردهای گوناگون در صنعت به خصوص پل سازی، حمل و نقل، عمران و…

با توجه به مطالب فوق مجموعه آهن آنلاین آرسیس فولاد ارائه دهنده تیرآهن لانه زنبوری در ابعاد گوناگون به مصرف کنندگان گرامی می باشد. 

از دیگر معایب تیرآهن های لانه زنبوری این است که این تیرآهن را فقط به صورت پل در یک دهانه یا به صورت ممتند به کار می روند. شما می توانید برای اطلاع از قیمت تیرآهن، قیمت نبشی ومحصولات دیگر با کارشناسان آهن آنلاین آرسیس فولاد تماس حاصل فرمایید.

همچنین بخوانید:

تیرآهن IPE چیست

معرفی انواع تیرآهن