امروز : جمعه 7 اردیبهشت 1403

قیمت میلگرد کاوه تیکمه داش:  

ثابت

قیمت میلگرد خرمدشت تاکستان:  

ثابت

قیمت میلگرد نیک صدرا توس:  

65 تا 80 تومان

افزایش

قیمت میلگرد میانه:  

ثابت

قیمت میلگرد شاهین بناب:  

ثابت

قیمت میلگرد پرشین فولاد:  

ثابت

قیمت میلگرد کیان فولاد ابهر:  

50 تومان در برخی سایزها

افزایش

قیمت میلگرد اردبیل:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد بردسیر کرمان:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آریا ذوب:  

ثابت

قیمت میلگرد گلستان:  

ثابت

قیمت میلگرد هشترود:  

100 تا 150 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان:  

ثابت

قیمت میلگرد سمنان:  

ثابت

قیمت میلگرد آذر فولاد امین:  

ثابت

قیمت میلگرد حسن رود:  

50 تومان

افزایش

فولاد میلگرد کیان کاشان:  

ثابت

قیمت میلگرد سپهر ایرانیان:  

ثابت

قیمت میلگرد سیادن ابهر:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد سیرجان حدید جنوب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد ظفر بناب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد راد همدان:  

50 تومان

افزایش

اخبار آهن آلات

انواع مقاطع فولادی

بهناز میرلوحی
sharif sharif 1399/03/25 0

آهن دارای آلیاژهای مختلفی است،یکی از این آلیاژها فولاد است. فولاد،با درصدهای مختلفی از کربن و روشهای مختلف و بکار بردن آلیاژهای متفاوت به انواع مقاطع فولادی تبدیل می شود. مقاطع فولادی انواع مختلفی دارند و هر یک را در صنعت خاصی و برای کاربرد ویژه ای مورد استفاده قرار می دهند. مقاطع فولادی را به اشکال مختلف توپر، توخالی،…

آهن دارای آلیاژهای مختلفی است،یکی از این آلیاژها فولاد است. فولاد،با درصدهای مختلفی از کربن و روشهای مختلف و بکار بردن آلیاژهای متفاوت به انواع مقاطع فولادی تبدیل می شود.

مقاطع فولادی انواع مختلفی دارند و هر یک را در صنعت خاصی و برای کاربرد ویژه ای مورد استفاده قرار می دهند. مقاطع فولادی را به اشکال مختلف توپر، توخالی، صفحه ای، L شکل، T شکل و … تولید می کنند.

در این مقاله به معرفی انواع مقاطع فولادی پرداخته شده است.

فولاد چیست و چه کاربردی دارد؟

صنعت فولاد از صنایعی می باشند که نقش بسیار مهمی را در توسعه و پیشرفت اقتصادی و حتی فرهنگی یک کشور ایفا می کند. فولاد آلیاژی می باشد که از آهن و مقداری کربن بسته به نوع مقطع مورد نظر ساخته شده است. افزودن ترکیبات دیگر به فولاد نیز برای بهبود کیفیت آن و بخشیدن خواصی مانند ضد زنگ بودن، امری معمول می باشد. میزان کربن موجود در فولاد در مقاومت فولاد تاثیر دارد و میزان کربن کمتر از 3 درصد آهن نام دارد و مقدار کربن بالای 5.1 درصد چدن را تشکیل می دهد.
فولاد را طی عملیات مختلف و روش های متنوع به انواع مقاطع فولادی تبدیل می کنند که در ادامه به آنها پرداخته شده است.

انواع مقاطع فولادی

فولادها را در انواع مختلفی طبقه بندی می کنند که یکی از این طبقه بندی ها بر اساس ترکیب شیمیایی آنها می باشد و آنها را در سه دسته فولاد کم کربن، فولاد با کربن متوسط و فولاد پر کربن طبقه بندی می کنند.

فولادهای آلیاژی و فولادهای ضد زنگ که در آنها از آلیاژهای مختلفی استفاده می شود از انواع دیگر فولاد می باشند.
مقاطع فولادی که استفاده بسیاری در صنعت و ساختمان دارند و تقریبا به گوش اکثر افراد خورده است عبارتند از: نبشی، ناودانی، تیرآهن، میلگرد، سپری، مفتول و …
در ادامه به توضیحات مختصری در رابطه با هر یک از مقاطع گفته شده اشاره شده است.

نبشی و ناودانی

نبشی و ناودانی هر دو از پرکاربردترین مقاطعی می باشند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. نبشی دارای شکل ظاهری L و ناودانی به شکل U می باشد. در واقع نبشی دارای دو ضلع عمود بر یکدیگر بوده و ناودانی از یک جان و دو بال عمود بر آن تشکیل شده است.

میلگرد از دیگر انواع مقاطع فولادی

میلگرد یکی دیگر از مقاطع فولادی پرمصرف می باشد که دارای سطح مقطعی توپر و گرد می باشد و در انواع مختلف ساده، آجدار و میلگرد کلاف تولید و به بازار عرضه می شود.

میلگردها در ساخت انواع سازه ها در کنار بتن در مقابل نیروهای فشاری و کششی مقاومت بالایی از خود نشان می دهند و از ساختمان محافظت می کنند.

تیرآهن از مهم ترین مقاطع فولادی

تیرآهن نیز از مقاطعی است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد و آن را در انواع مختلفی از قبیل تیرآهن بال پهن، تیرآهن لانه زنبوری و … تولید می کنند. در هنگام اجرای سقف، ستون، ساخت خرپا و پل های لانه زنبوری تیرآهن مورد استفاده قرار می گیرد.

سپری، از مقاطع فولادی T شکل

مقاطع فولادی T شکل یکی دیگر از انواع مقاطع می باشند که از آنها در ساخت انواع پل ها، ساخت سد و انواع سازه های فلزی استفاده می شود. این مقاطع را به شیوه نورد گرم تولید کرده و آن را در کیفیت های متنوعی تولید می کنند که می توان با توجه به نوع کاربرد و شرایط آب و هوایی مختلف هر یک را به کار برد. شما می توانید برای اطلاع از قیمت نبشی، قیمت ناودانی و محصولات دیگر با کارشناسان آرسیس فولاد تماس بگیرید.