امروز : پنج شنبه 9 فروردین 1403

قیمت میلگرد کاوه تیکمه داش:  

ثابت

قیمت میلگرد خرمدشت تاکستان:  

ثابت

قیمت میلگرد نیک صدرا توس:  

65 تا 80 تومان

افزایش

قیمت میلگرد میانه:  

ثابت

قیمت میلگرد شاهین بناب:  

ثابت

قیمت میلگرد پرشین فولاد:  

ثابت

قیمت میلگرد کیان فولاد ابهر:  

50 تومان در برخی سایزها

افزایش

قیمت میلگرد اردبیل:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد بردسیر کرمان:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آریا ذوب:  

ثابت

قیمت میلگرد گلستان:  

ثابت

قیمت میلگرد هشترود:  

100 تا 150 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان:  

ثابت

قیمت میلگرد سمنان:  

ثابت

قیمت میلگرد آذر فولاد امین:  

ثابت

قیمت میلگرد حسن رود:  

50 تومان

افزایش

فولاد میلگرد کیان کاشان:  

ثابت

قیمت میلگرد سپهر ایرانیان:  

ثابت

قیمت میلگرد سیادن ابهر:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد سیرجان حدید جنوب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد ظفر بناب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد راد همدان:  

50 تومان

افزایش

اخبار آهن آلات

هر آنچه در مورد نبشی باید بدانید

بهناز میرلوحی
sharif sharif 1399/02/05 0

نبشی یکی از پروفیل های فلزی است که از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی می باشد و از دو ضلع عمود بر هم تشکیل شده است. این مقاطع به دو شکل منفرد و یا مرکب با دیگر مقاطع به کار برده می شوند. نبشی ها را توسط روش های مختلفی تولید می کنند و انواع مختلفی از آنها وجود دارد…

نبشی یکی از پروفیل های فلزی است که از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی می باشد و از دو ضلع عمود بر هم تشکیل شده است. این مقاطع به دو شکل منفرد و یا مرکب با دیگر مقاطع به کار برده می شوند. نبشی ها را توسط روش های مختلفی تولید می کنند و انواع مختلفی از آنها وجود دارد که هر یک را در کاربردی خاص مورد استفاده قرار می دهند. در این مقاله سعی شده است تا جهت آشنایی بیشتر با این پروفیل هر آنچه در مورد نبشی باید بدانید گفته شود.

هر آنچه در مورد نبشی باید بدانید

نبشی به پروفیل های بازی گفته می شود که مقطع آنها دارای دو ضلع عمود بر هم می باشد. نبشی ها دارای دو مشخصه اصلی اندازه بال ها و ضخامت می باشند که در نقشه ها نیز نبشی ها را با این دو مشخصه شناسایی می کنند. به عنوان مثال علامت L400 در یک نقشه ساختمانی نشان دهنده نبشی دارای بال 400 میلی متری می باشد. نبشی ها در دو نوع بال مساوی و بال نامساوی طبقه بندی می شوند که در نبشی بال مساوی اندازه دو بال یکسان بوده و در نوع بال نامساوی بال ها اندازه هایی متفاوت دارند.

نحوه تولید نبشی ها

نبشی ها را دو روش متفاوت می توان تولید کرد و کارخانجات مختلف روش تولید متفاوتی برای تولید نبشی انتخاب می کنند. روش تولید نبشی ها در دو نوع فابریک و پرسی می باشد.

 در روش فابریک، نبشی به همان صورت نبشی از خط  تولید خارج می شود به این صورت که در ابتدا شمش های فولادی را درون کوره حرارت می دهند و سپس آن را از قفسه های ابتدایی عبور می دهند تا بتوانند طول آن را کم یا زیاد کنند. در مرحله بعد باید نبشی ها را از قفسه های میانی و پایانی عبور دهند تا شکل نبشی به خود بگیرد.

در روش پرسی ورق های فولادی را برش می دهند و سپس با استفاده از دستگاه های رول فرمینگ این ورق ها را پرس کرده تا شکل نبشی به وجود آید.

محاسبه وزن نبشی

اما در صورتی که مایل باشید از آنچه در مورد نبشی باید بدانید آگاه باشید باید به نحوه محاسبه وزن آن نیز توجه داشته باشید. محاسبه وزن نبشی ها نیازمند یک فرمول به خصوص می باشد که با استفاده از جدول اشتال و جدول وزنی نبشی ها قابل محاسبه می باشد. فرمول محاسبه وزن نبشی به قرار زیر است:

مجموع طول بال های نبشی * طول * ضخامت * 7850

در این فرمول طول و ضخامت نبشی را باید بر حسب متر وارد کرد تا وزن صحیح نبشی به دست آید.

کاربرد نبشی

نبشی ها را در انواع مختلفی از نظر جنس نیز تولید می کنند که عبارتند از: نبشی استیل، نبشی آلومینیوم، نبشی گالوانیزه و …

نبشی های استیل به علت خاصیت ضد زنگ بودنی که دارند در ساخت چارچوب ها، کابینت، مخازن، صنایع پتروشیمی، دریایی و شیمیایی به کار می رود. از نبشی آلومینیوم نیز در اتصالات بین پل ها با ستون ها و یا اتصالات بین باربرها و تیرآهن استفاده می شود. شما می توانید برای اطلاع از قیمت نبشی، قیمت ورق فلزی، قیمت ناودانی و محصولات دیگر با کارشناسان آرسیس فولاد تماس حاصل فرمایید.

همچنین بخوانید:

قیمت نبشی و گالوانیزه گرم

نبشی سوراخ دار