امروز : پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

قیمت میلگرد کاوه تیکمه داش:  

ثابت

قیمت میلگرد خرمدشت تاکستان:  

ثابت

قیمت میلگرد نیک صدرا توس:  

65 تا 80 تومان

افزایش

قیمت میلگرد میانه:  

ثابت

قیمت میلگرد شاهین بناب:  

ثابت

قیمت میلگرد پرشین فولاد:  

ثابت

قیمت میلگرد کیان فولاد ابهر:  

50 تومان در برخی سایزها

افزایش

قیمت میلگرد اردبیل:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد بردسیر کرمان:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آریا ذوب:  

ثابت

قیمت میلگرد گلستان:  

ثابت

قیمت میلگرد هشترود:  

100 تا 150 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان:  

ثابت

قیمت میلگرد سمنان:  

ثابت

قیمت میلگرد آذر فولاد امین:  

ثابت

قیمت میلگرد حسن رود:  

50 تومان

افزایش

فولاد میلگرد کیان کاشان:  

ثابت

قیمت میلگرد سپهر ایرانیان:  

ثابت

قیمت میلگرد سیادن ابهر:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد سیرجان حدید جنوب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد ظفر بناب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد راد همدان:  

50 تومان

افزایش

اخبار آهن آلات

تفاوت گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد

بهناز میرلوحی
sharif sharif 1399/02/24 0

انواع محصولات فولادی را جهت بهبود بخشیدن به خواص آنها و مقاومت آنها در مقابل خوردگی و زنگ زدن گالوانیزه می کنند. گالوانیزاسیون یک روش شیمیایی است که در آن لایه ای فلز روی بر روی فلز مورد نظر قرار می گیرد و به علت خواصی که فلز روی دارد باعث جلوگیری از خورده شدن فلز مورد نظر می کند.…

انواع محصولات فولادی را جهت بهبود بخشیدن به خواص آنها و مقاومت آنها در مقابل خوردگی و زنگ زدن گالوانیزه می کنند. گالوانیزاسیون یک روش شیمیایی است که در آن لایه ای فلز روی بر روی فلز مورد نظر قرار می گیرد و به علت خواصی که فلز روی دارد باعث جلوگیری از خورده شدن فلز مورد نظر می کند. اما برای انجام گالوانیزاسیون دو روش سرد و گرم وجود دارد که این دو روش دارای تفاوت هایی با یکدیگر می باشند اما در پایان هر دو، عمل گالوانیزه کردن فلز را انجام می دهند. در این مقاله به تفاوت گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد پرداخته شده است.

تعریف گالوانیزاسیون

در ابتدا لازم است تا توضیحاتی را در رابطه با گالوانیزاسیون و دلیل انجام آن بیان کنیم. گالوانیزاسیون یا galvanization روشی شیمیایی است که در آن از فلزی که از نظر شیمیایی پتانسیل الکتروشیمیایی کمتری از آهن دارد استفاده می کنند تا آهن توسط اکسیژن هوا و رطوبت خورده نشود. به این فلز که دارای پتانسیل الکتروشیمیایی کمتر می باشد فلز فدا شونده نیز گفته می شود؛ زیرا خود این فلز با گذشت زمان خورده می شود اما اجازه آسیب دیدن به فلز مادر را نمی دهد.

در صنعت آهن و فولاد از روش گالوانیزاسیون استفاده زیادی می شود و اکثر مقاطع فولادی را با فز روی پوشش داده و خواص آنها را بهبود می بخشند تا بتوانند در شرایط مختلف کاربرد داشته باشند.

گالوانیزاسیون گرم چیست؟

در گالوانیزاسیون گرم که کاربرد بسیاری دارد فلز مورد نظر را که می تواند لوله، ورق یا هر پروفیل دیگری باشد به درون وانی که از فلز روی مذاب پر شده است غوطه ور می کنند. دمای این حوضچه یا وان بسیار بالا و در حد 420 درجه سانتی گراد می باشد. با قرار دادن فلز درون حوضچه، لایه ای از فلز روی بر روی فلز تشکیل می گردد که ضخامت آن را می توان با دمش هوا تنظیم نمود.

گالوانیزاسیون سرد چیست؟

در گالوانیزاسیون سرد فلز روی به شکل الکتروپلیت بر روی فلز مادر قرار می دهند تا لایه از روی بر روی آن تشکیل گردد. برای این کار نمک های مختلف روی را در یک محلول آبی الکترولیز کرده و بر روی قطعه مورد نظر پوشش می دهند.

تفاوت گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد

همانطور که ملاحظه نمودید این دو روش دارای تفاوت هایی با یکدیگر بودند که در ادامه به بررسی بیشتر تفاوت این روش ها می پردازیم.

اصلی ترین تفاوت گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد در این است که پوششی که در روش گالوانیزه سرد بر روی فلز ایجاد می شود بسیار نازک تر از پوشش روی در گالوانیزه گرم می باشد و به همین دلیل فلزاتی که گالوانیزاسیون گرم بر روی آنها صورت گرفته است طول عمر بالاتری را خواهند داشت.روش گالوانیزاسیون سرد  را برای مقاطعی که مصرف خانگی دارند مورد استفاده قرار می دهند.

مقاومت فولادهایی که توسط روش سرد گالوانیزه شده اند بسیار زیاد می باشد و از انعطاف پذیری بالایی نیز برخوردار خواهند بود. امکان استفاده از این فولادها در شرایطی که رطوبت بالا می باشد وجود دارد.

به طور کلی هر یک از روش های گفته شده دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشند که هر یک را در شرایط و مکان های ویژه خود مورد استفاده قرار می دهند. شمات می توانید برای اطلاع از قیمت و نحوه فروش نبشی، فروش ناودانی، فروش ورق فلزی و محصولات دیگر با کارشناسان آرسیس فولاد تماس بگیرید.

همچنین بخوانید:

قیمت نبشی گالوانیزه گرم

ناودانی گرم