امروز : پنج شنبه 9 فروردین 1403

قیمت میلگرد کاوه تیکمه داش:  

ثابت

قیمت میلگرد خرمدشت تاکستان:  

ثابت

قیمت میلگرد نیک صدرا توس:  

65 تا 80 تومان

افزایش

قیمت میلگرد میانه:  

ثابت

قیمت میلگرد شاهین بناب:  

ثابت

قیمت میلگرد پرشین فولاد:  

ثابت

قیمت میلگرد کیان فولاد ابهر:  

50 تومان در برخی سایزها

افزایش

قیمت میلگرد اردبیل:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد بردسیر کرمان:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آریا ذوب:  

ثابت

قیمت میلگرد گلستان:  

ثابت

قیمت میلگرد هشترود:  

100 تا 150 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان:  

ثابت

قیمت میلگرد سمنان:  

ثابت

قیمت میلگرد آذر فولاد امین:  

ثابت

قیمت میلگرد حسن رود:  

50 تومان

افزایش

فولاد میلگرد کیان کاشان:  

ثابت

قیمت میلگرد سپهر ایرانیان:  

ثابت

قیمت میلگرد سیادن ابهر:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد سیرجان حدید جنوب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد ظفر بناب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد راد همدان:  

50 تومان

افزایش

اخبار آهن آلات

انواع تیرآهن های ساختمانی

بهناز میرلوحی
sharif sharif 1399/02/13 0

تیرآهن از مهم ترین مصالح ساختمانی است که در پروژه های بزرگ صنعتی نیز از آن استفاده بسیاری می شود. این مقطع در دسته پروفیل های باز قرار می گیرد و برای ساخت ستون و سقف مورد استفاده قرار می گیرد. تیرآهن وظیفه دارد تا بارهایی که از نیروهای خمشی و برشی به وجود می آید را تحمل نماید از…

تیرآهن از مهم ترین مصالح ساختمانی است که در پروژه های بزرگ صنعتی نیز از آن استفاده بسیاری می شود. این مقطع در دسته پروفیل های باز قرار می گیرد و برای ساخت ستون و سقف مورد استفاده قرار می گیرد. تیرآهن وظیفه دارد تا بارهایی که از نیروهای خمشی و برشی به وجود می آید را تحمل نماید از این رو از آن به عنوان یکی از اعضای اصلی در ساخت و ساز نام برده می شود. انواع مختلفی از تیرآهن وجود دارد که در پروژه های مختلف از انواع مختلف آن استفاده می شود. در این مقاله به شرح انواع تیرآهن ساختمانی پرداخته شده است.

معرفی تیرآهن و روش تولید آن

تیرآهن یکی از پروفیل های ساختمانی می باشد که وظیفه آن تحمل بارهای خمشی برشی سازه می باشد. برای ساخت تیرآهن از فرایند نورد گرم استفاده می کنند. برای این کار در ابتدا شمش های فولادی را در درون کوره نورد با حرارت بالا قرار می دهند. این شمش ها از نوع شیشه یا بلوم می باشند. سپس آنها را از قفسه های نورد ابتدایی عبور می دهند تا طول و عرض مورد نظر را تنظیم نمایند. در انتها با عبور آنها از قفسه های میانی و پایانی تیرآهن تشکیل شده و در اندازه های مورد نظر برش داده می شود.

انواع تیرآهن ساختمانی

تیرآهن ها را در انواع مختلفی تولید کرده و هر یک را در موارد ویژه ای به مصرف می رسانند. تیرآهن ها را در دو نوع تیرآهن معمولی و تیرآهن بال پهن تولید می کنند. برای نشان دادن تیرآهن معمولی از نماد I یا NP و برای نشان دادن تیرآهن بال پهن از نماد  H یا IPB استفاده می کنند.

تیرآهن های معمولی کاربرد بیشتری دارد و از آن در ساخت خرپا، پوشش سقف، ستون، بیم، نعل درگاه و پل لانه زنبوری استفاده می شود. تیرآهن ها را بر طبق استانداردهای اروپا و ایران که تیرآهن IPE می باشد، استاندارد روسیه و چین که تیرآهن INP می باشد تولید می کنند. در ادامه به معرفی انواع تیرآهن ساختمانی پرداخته شده است.

معرفی تیرآهن IPE

شکل ظاهری این نوع از تیرآهن ها مانند I انگلیسی بوده و استانداردی که رعایت کرده است استاندارد اروپا می باشد. در این نوع از تیرآهن بال های ابتدایی و انتهایی دارای ضخامت یکسانی می باشند و به عبارتی ضخامت این نوع تیرآهن ثابت می باشد. مهندسین ساختمانی این نوع تیرآهن را که تیرآهن معمولی نیز نام گذاری می شود در سازه ها مورد استفاده بیشتری قرار میدهند و این نوع تیرآهن در کشور ما از محبوبیت بالاتری نسبت به دیگر تیرآهن ها برخوردار است.

معرفی تیرآهن INP

تفاوتی که این نوع از تیرآهن با تیرآهن IPE دارد در ضخامت بال ها می باشد. ضخامت بال ها در این نوع از تیرآهن با فاصله گرفتن از جان کم می شود. استانداردی که در این نوع از تیرآهن رعایت شده است استاندارد چین و روسیه می باشد و شکل ظاهری آن نیز مانند I  انگلیسی است.

معرفی تیرآهن بال پهن

در صورتی که اندازه بال تیرآهن با جان برابر باشد تیرآهن پهن یا هاش پدید می آید. این نوع از تیرآهن را در نوع سبک، سنگین و فوق سنگین تولید و روانه بازار می کنند. تیرآهن های پهن را در اندازه های 100 تا 1000 تولید می کنند. برای نشان دادن تیرآهن هاش سبک از حرف L و برای نشان دادن تیرآهن هاش سنگین از حرف V استفاده می شود.

یکی دیگر از انواع تیرآهن ها، تیرآهن لانه زنبوری می باشد که این نوع تیرآهن نیز دارای مزایای بیشماری است که باعث استفاده گسترده از آن شده است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت تیرآهن، قیمت نبشی و محصولات دیگر با کارشناسان آرسیس فولاد تماس حاصل فرمایید.

همچنین بخوانید:

تیرآهن لانه زنبوری

ساندویچ پانل