امروز : جمعه 7 اردیبهشت 1403

قیمت میلگرد کاوه تیکمه داش:  

ثابت

قیمت میلگرد خرمدشت تاکستان:  

ثابت

قیمت میلگرد نیک صدرا توس:  

65 تا 80 تومان

افزایش

قیمت میلگرد میانه:  

ثابت

قیمت میلگرد شاهین بناب:  

ثابت

قیمت میلگرد پرشین فولاد:  

ثابت

قیمت میلگرد کیان فولاد ابهر:  

50 تومان در برخی سایزها

افزایش

قیمت میلگرد اردبیل:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد بردسیر کرمان:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آریا ذوب:  

ثابت

قیمت میلگرد گلستان:  

ثابت

قیمت میلگرد هشترود:  

100 تا 150 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان:  

ثابت

قیمت میلگرد سمنان:  

ثابت

قیمت میلگرد آذر فولاد امین:  

ثابت

قیمت میلگرد حسن رود:  

50 تومان

افزایش

فولاد میلگرد کیان کاشان:  

ثابت

قیمت میلگرد سپهر ایرانیان:  

ثابت

قیمت میلگرد سیادن ابهر:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد سیرجان حدید جنوب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد ظفر بناب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد راد همدان:  

50 تومان

افزایش

اخبار آهن آلات

کاهش انتشار co2 در در راستای تولید صنعت فولاد و آهن

بهناز میرلوحی
sharif sharif 1399/02/12 0

صنعــت آهــن و فــولاد اصلی‌ترین تولید کننده انــرژی در بین دیگـر صنایـع تولیـدی در دنیای مدرن امروز بـه شـمار محسوب می‌شود. 4 تـا 5 درصـد تمام گاز CO2 تولید شده در جهـان بـا منشـأ انسـانی مربـوط بـه ایـن صنعـت محسوب می‌شود. بـا توجـه بـه رشـد و شکوفایی همه روزه تقاضـا بـرای کالا و محصولات فـولادی در کشورهای مختلف دنیا، مصرف…

صنعــت آهــن و فــولاد اصلی‌ترین تولید کننده انــرژی در بین دیگـر صنایـع تولیـدی در دنیای مدرن امروز بـه شـمار محسوب می‌شود. 4 تـا 5 درصـد تمام گاز CO2 تولید شده در جهـان بـا منشـأ انسـانی مربـوط بـه ایـن صنعـت محسوب می‌شود. بـا توجـه بـه رشـد و شکوفایی همه روزه تقاضـا بـرای کالا و محصولات فـولادی در کشورهای مختلف دنیا، مصرف و تولید سـوخت های فسـیلی توسـط ایـن صنعـت و به تبع آن انتشار گازCO2  افزایـش چشمگیری داشته است. از این رو انگیزه بزرگی برای پیشرفت و استفاده از تکنولوژی هـای پـر بـازده و کـم کربـن در صنعت فولاد و آهن ایجاد شده است.

پیشرفت شیوه های هـای بازیافـت حرارتـی با به ‌کار گیری از آخرین تکنولوژی هـای جمـع آوری و ذخیـره سـازی کربـن روش های مؤثـر در کم شدن انتشار گاز CO2  محسوب می‌شود. هـدف از ایـن مقالـه مـروری جامـع بــر روی برنامه هــای صنایــع آهــن و فـولاد دنیــا بــه منظــور کاهـش کربـن و معرفـی آخریـن دسـتاوردهای تکنولـوژی در خصــوص کم شدن انتشار گاز   CO2 اســت. به علاوه در مورد انتخـاب بهترین تکنولـوژی، موانـع و چالش هـای پیـش رو و در نهایــت مراحــل توســعه و استفاده از آن، بحث هایی را به وجود آورده است. در نتیجه  فاکتورهای گوناگونی باعث بـوجود آمدن محدودیـت در  به کار گیری از سـوخت هـای زیسـتی بـرای کم شدن آلایندگی در صنعت فولاد و آهن می شود و در عصر حاضر به کار گیری از آخرین تکنولوژی هـای CCS در مجتمع هـای آهن و فولاد بـر پایـه زغـال سـنگ، برترین شیوه بـرای تولیـد پاک و پایـدار فـولاد به‌شمار می‌آید.

با در نظر گرفتن موضوع مطــرح شــده و همچنیــن بــا در نظــر گرفتــن پدیــده گرمایــش زمیــن و موضوعات مربوط بـه تغییـرات آب و هوایـی، کم شدن گاز CO2 در صنعت فولاد و آهن از اهمیــت بالا و مهمــی برخـوردار اسـت. رسیدن بـه ایـن امر از سـه نظر قابل دسترس اســت:

کم شدن تقاضــا بــرای تولید فــولاد، بالا رفتن میزان بازیافــت فــولاد و پیشرفت در آخرین تکنولوژی هــای مربط با صنعت فولاد و آهن  افزایش روز افزون مصـرف فـولاد در دنیا و به علاوه کمبـود عرضه بـا کیفیـت و ارزان، تمایـل بیشـتر بـه فعالیـت در گام سـوم یعنـی دسـتیابی بـه تکنولوژی هـای جدیـد بـرای تولیـد فولاد پــاک را توجیــه می کنــد.

صنعت فولاد و آهن

صنعت فولاد و آهن

در یـک دهه گذشـته مطالعات گوناگونی در حوزه برنامه‌ هایی  در حوزه کاهش تولید و انتشار گاز co2 با به کار گیری آخرین تکنولوژی ها در حـال انجـام بـوده اسـت. هـدف ایـن برنامه هـا تولیـد روز افزون فولاد بـدون کربـن و به صـورت کاملاً پـاک می باشد. در ایـن برنامه هـا روش هایی همانند بازیافت گاز خروجـی کـوره بلنـد پروسه های احیای مسـتقیم و کوره هـای قوس الکتریکـی، الکترولیـز آهـن و به علاوه به کار گیری از هیدروژن و الکتریسـیته به عنـوان فاکتور احیـا، مـورد مطالعه و بررسـی قـرار گرفته است.

در موافقــت نامــه همــکاری آســیا- اقیانوســیه در زمینــه نیــز برنامه ریــزی بــرای توســعه پاک ســازی محیــط زیســت کاهـش 27/1 میلیـون تـن CO2 در سـال بـه کمـک جایگزیـن کـردن BATs در صنایـع آهـن و فـوالد، صـورت گرفتـه اسـت. همچنیـن آژانـس بیـن المللـی انـرژی تخمیـن زده اسـت بـا انتقـال BATs بـه صنایـع آهـن و فـوالد، نشـر CO2 تـا 4/3 تـن در ســال کاهــش پیــدا می کنــد.

در ایـن مطلب در ابتـدا توضیح کاملی از روش های تولیـد آهــن و فــولاد ارائــه شــده، ســپس میــزان مصــرف انــرژی و نشـر CO2 در بخشهـای مختلـف فراینـد تولیـد مورد بررسـی قــرار گرفتــه اســت. در مقاله بعدی از مجله تخصصی آهن و فولاد شرکت آرسیس فولاد بعــدی مــرور جامعــی در خصوص روش های کاهش تولید و انتشار گاز co2 را مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت میلگرد، قیمت ورق فلزی، قیمت نبشی و قیمت ناودانی با کارشناسان فروش آرسیس فولاد تماس بگیرید و علاوه بر اطلاع از آخرین قیمت از نحوه تحویل و سفارش مطلع شوید.


برچسب‌ها: