امروز : جمعه 31 فروردین 1403

قیمت میلگرد کاوه تیکمه داش:  

ثابت

قیمت میلگرد خرمدشت تاکستان:  

ثابت

قیمت میلگرد نیک صدرا توس:  

65 تا 80 تومان

افزایش

قیمت میلگرد میانه:  

ثابت

قیمت میلگرد شاهین بناب:  

ثابت

قیمت میلگرد پرشین فولاد:  

ثابت

قیمت میلگرد کیان فولاد ابهر:  

50 تومان در برخی سایزها

افزایش

قیمت میلگرد اردبیل:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد بردسیر کرمان:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آریا ذوب:  

ثابت

قیمت میلگرد گلستان:  

ثابت

قیمت میلگرد هشترود:  

100 تا 150 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان:  

ثابت

قیمت میلگرد سمنان:  

ثابت

قیمت میلگرد آذر فولاد امین:  

ثابت

قیمت میلگرد حسن رود:  

50 تومان

افزایش

فولاد میلگرد کیان کاشان:  

ثابت

قیمت میلگرد سپهر ایرانیان:  

ثابت

قیمت میلگرد سیادن ابهر:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد سیرجان حدید جنوب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد ظفر بناب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد راد همدان:  

50 تومان

افزایش

اخبار آهن آلات

ورق فلزی ضد سایش چیست

بهناز میرلوحی
sharif sharif 1399/02/03 0

ورق فلزی ضد سایش یکی از انواع ورق های فولادی می باشد که میزان آلیاژ کربن زیادی در آن استفاده شده است. ان نوع ورق فلزی به علت وجود درصد بالای کربن از مقاومت و سختی بالایی برخوردار است و مقومت بالایی را نیز در برابر هوا دارد. این ورق ها کاملا ضد سایش هستند و با نام ورق هاردوکس…

ورق فلزی ضد سایش یکی از انواع ورق های فولادی می باشد که میزان آلیاژ کربن زیادی در آن استفاده شده است. ان نوع ورق فلزی به علت وجود درصد بالای کربن از مقاومت و سختی بالایی برخوردار است و مقومت بالایی را نیز در برابر هوا دارد. این ورق ها کاملا ضد سایش هستند و با نام ورق هاردوکس نیز شناخته می شوند. در این مطلب به این خواهیم پرداخت که ورق‌فلزی‌ضد سایش چیست و چگونه تولید می شود.

ورق فلزی ضد سایش چیست

به لغزش یک سطح بر روی سطح دیگر که باعث می شود ذراتی که بر روی سطح وجود دارند کنده شوند سایش می گویند. سایش در واقع یک کار مکانیکی می باشد و مواد در طول یک دوره از بین خواهند رفت. اگر سایش به صورت غیرمنتظره اتفاق بیفتد می تواند باعث شکست یک سازه شود در نتیجه استفاده از ورق های ضد سایش در صنایع مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است.

ورق های ضد سایش را از آلیاژهای با درصد کربن بالا تهیه می کنند تا سختی فولاد افزایش یافته و در مقابل سایش مقاوم گردد و برای کاربردهای که نیاز به مقاومت بالایی در مقابل سایش دارند مورد استفاده قرار گیرد. این نوع از ورق ها دارای خاصیت شکل دهی و ماشین کاری بالایی نیز می باشند.

روش تولید ورق فلزی ضد سایش چیست

ورق هاردوکس یا ضد سایش را به وسیله روش نورد تهیه می کنند و این محصول را برای استفاده در شرایط سخت طراحی می کنند. برای ساخت این محصول در ابتدا سنگ آهن را در کوره های مخصوص ذوب می کنند. در فرایند ذوب شدن ناخالصی های موجود در سنگ آهن از بین خواهد رفت و بعد از آن کربن و آلیاژهای دیگر را به آن می افزایند. علاوه بر کربن مقداری کروم و منگنز نیز به این ورق اضافه می شود تا از خوردگی و اکسید شدن این ورق جلوگیری شود.

انواع ورق فلزی ضد سایش

انواع مختلفی از گریدهای این ورق ساخته می شود که هر یک دارای درجه  سختی به خصوصی می باشد. گرید معمولی ورق‌فلزی‌ضد سایش AR400 است که عدد 400 نشان دهنده سختی برینل این ورق می باشد. از دیگر گریدهای این نوع ورق می توان به گرید AR450 و AR500 اشاره کرد که میزان سختی برینل بالاتری را دارند. گریدهای دیگری مانند Hardox 450 CR نیز وجود دارد که CR به معنای ورق سرد شده می باشد. هر چه میزان سختی ورق افزایش یابد انعطاف پذیری و چقرمگی آنها کاهش و مقاومت در برابر سایش افزایش می بابد.

ورق های فلزی ضد سایش Weldox، Durostat، Dillidor نیز وجود دارند که دارای کیفیت های متفاوتی می باشند.

کاربرد ورق فلزی ضد سایش

از ورق های ضد سایش در مواردی مانند معدن سنگ، نوار نقاله، ساخت و ساز، تولید سیمان، فولادسازی، ساخت ادوات کشاورزی و  حمل و نقل مواد استفاده می شود. به طور کلی از این ورق ها بیشتر در مواردی که شرایط سخت و بحرانی باشد استفاده می کنند. شما می توانید برای اطلاع از قیمت ورق فلزی، قیمت ناودانی و محصولات دیگر با کارشناسان آرسیس فولاد تماس حاصل فرمایید.

همچنین بخوانید:

کاربرد ورق فلزی پانچ روغنی

ورق برشی ساختمانی