امروز : سه شنبه 28 فروردین 1403

قیمت میلگرد کاوه تیکمه داش:  

ثابت

قیمت میلگرد خرمدشت تاکستان:  

ثابت

قیمت میلگرد نیک صدرا توس:  

65 تا 80 تومان

افزایش

قیمت میلگرد میانه:  

ثابت

قیمت میلگرد شاهین بناب:  

ثابت

قیمت میلگرد پرشین فولاد:  

ثابت

قیمت میلگرد کیان فولاد ابهر:  

50 تومان در برخی سایزها

افزایش

قیمت میلگرد اردبیل:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد بردسیر کرمان:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آریا ذوب:  

ثابت

قیمت میلگرد گلستان:  

ثابت

قیمت میلگرد هشترود:  

100 تا 150 تومان

افزایش

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان:  

ثابت

قیمت میلگرد سمنان:  

ثابت

قیمت میلگرد آذر فولاد امین:  

ثابت

قیمت میلگرد حسن رود:  

50 تومان

افزایش

فولاد میلگرد کیان کاشان:  

ثابت

قیمت میلگرد سپهر ایرانیان:  

ثابت

قیمت میلگرد سیادن ابهر:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد سیرجان حدید جنوب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد ظفر بناب:  

50 تومان

افزایش

قیمت میلگرد راد همدان:  

50 تومان

افزایش

اخبار آهن آلات

از صفر تا صد فولاد نسوز

بهناز میرلوحی
sharif sharif 1399/02/17 0

نوعی از فولاد که مقاومت بالایی در مقابل حرارت های زیاد را دارد فولاد نسوز می گویند. از  فولاد نسوز برای تولید قطعات مختلف در صنایعی که در دماهای بالا کار می کنند استفاده می شود. استفاده از آلیاژهای مختلف مانند نیکل و کروم  با درصدهای متفاوت سبب ایجاد ویژگی ضد حرارت و ضد زنگ بودن می شود. در این…

نوعی از فولاد که مقاومت بالایی در مقابل حرارت های زیاد را دارد فولاد نسوز می گویند. از  فولاد نسوز برای تولید قطعات مختلف در صنایعی که در دماهای بالا کار می کنند استفاده می شود. استفاده از آلیاژهای مختلف مانند نیکل و کروم  با درصدهای متفاوت سبب ایجاد ویژگی ضد حرارت و ضد زنگ بودن می شود. در این مطلب قصد داریم تا شما را با از صفر تا صد فولاد نسوز آشنا کنیم.

از صفر تا صد فولاد نسوز

برخی از صنایع وجود دارند که در دماهای بسیار بالا کار می کنند و برای تولید مقاطع مورد نیاز این صنایع باید از ورق های نسوز استفاده کرد. فولاد نسوز را در تهیه ورق های نسوز به کار می برند. اما چه چیزی باعث می شود تا فولاد در برابر حرارت مقاوم باشد؟ عناصری مانند کروم و نیکل به علت خواص الکتروشیمیایی که دارند در هنگامی که به عنوان آلیاژی برای آهن استفاده می شوند می توانند خاصیت ضد خوردگی و ضد حرارت به آن ببخشند.

زمانی که کروم و نیکل را به فولاد اضافه می کنند باعث ایجاد لایه ای بر روی آهن می گردد که اکسیژن هوا در ابتدا با این فلزات وارد واکنش شده و با آهن واکنش نمی دهد و در نتیجه از زنگ زدن آن جلوگیری می کند. اما فولادهای نسوز علاوه بر خاصیت ضد حرارت بودن دارای خواصی مانند استحکام و دوام بالا نیز می گردند که باعث بالا رفتن کیفیت فولاد می شود.

فولادهای نسوز یا ضد زنگ دارای خواص ویژه ای می باشند که استفاده از آنها را گسترده کرده است. در ادامه آشنایی با از صفر تا صد فولاد نسوز به این ویژگی ها اشاره شده است.

ویژگی های فولاد نسوز یا ضد زنگ

با افزودن آلیاژهای کروم و نیکل با درصدهای مختلف خواص دیگری علاوه بر ضد حرارت بودن برای فولاد ایجاد می گردد که عبارتند از:

  • مقاوم در مقابل سایش
  • مقاوم در مقابل رطوبت و بخار آب
  • ایجاد تنش پذیری در دماهای بسیار زیاد
  • مقاومت در مقابل پوسته پوسته شدن
  • مقاوم در مقابل گازهای مختلف
  • مقاوم در برابر دماهای زیاد

فولادهای ضد زنگ به راحتی ساخته می شوند و این یک مزیت برای آنها به شمار می رود. همچنین نگهداری از این فولادها بسیار راحت بوده و دوام بسیار بالایی دارند. سازگاری با محیط زیست از دیگر مزایای فولادهای نسوز می باشد.

نکاتی در رابطه با فولاد نسوز

  • برای ساخت فولادهای نسوز می توان علاوه بر آلیاژهای نیکل و کروم از ازت، منگنز، سیلیکون و کربن استفاده کرد.
  • انواع مختلفیی از فولادهای نسوز از جمله آستنیتی، فریتی، مارتنزیتی و دوفازی وجود دارند که هر یک را در کاربردی ویژه مورد استفاده قرار می دهند.
  • از فولاد نسوز در ساخت انواع کوره های پخت سیمان، ساخت پره های توربین ها، ساخت دیگ بخار، ساخت انواع قالب های شیشه، صفحه های داخلی کوره لعاب کاری و … استفاده می شود.

شما می توانید برای اطلاع از قیمت نبشی، قیمت ناودانی، قیمت ورق فلزی و محصولات دیگر با کارشناسان آرسیس فولاد در تماس باشید.

همچنین بخوانید:

روش های تولید آهن و فولاد

فولادهای دو فاز